Puhelinnumero

Avoinna

Ma-Su: 8.00-21.00

FYSIOTERAPIA

Fysioterapian tarkoituksena on parantaa toimintakykyä, edistää liikkumista, sekä vähentää kiputiloja. Fysioterapiassa tilannetta kartoitetaan laajalla haastattelulla sekä fysioterapeuttisella tutkimisella. Tutkimisen avulla tehdään fysioterapeuttinen diagnoosi ja henkilökohtainen suunnitelma jatkosta. Fysioterapialla voidaan myös ennaltaehkäistä rasitus- ja urheiluvammoja. Fysioterapia soveltuu jokaiselle iästä ja kunnosta riippumatta.

Tuki- ja liikuntaelinfysioterapia

Tuki- ja liikuntelinfysioterapiassa keskitytään mm. luuston, nivelten, nivelsiteiden, jänteiden ja lihasten vaivoista johtuviin kipuihin tai toimintakyvyn ongelmiin. Tuki- ja liikuntelimistön oireet voivat alkaa jonkin tapaturman jälkeen. Oireet voivat kehittyä myös vähitellen esimerkiksi kehon kuormituksen muuttumisen seurauksena. Ikääntyminen ja erilaiset sairaudet lisäävät tuki- ja liikuntaelin vaivojen riskiä.

Tavallisimpia fysioterapiaa vaativia ongelmia ovat:

• niska- ja hartiaseudun jännittyneisyys ja vaivat
  • alaselän kivut tai oireilu
  • yksittäisen nivelten kipuilu, esimerkiksi nilkka tai polvi
  • kirurgiseen hoitoon valmistautuminen tai leikkauksen jälkeinen kuntoutus

Perusteellinen fysioterapeuttinen tutkimus luo perustan fysioterapian sisällölle. Siksi ensimmäiseen käyntiin kannattaa varata aikaa enemmän. Tuki- ja liikuntelinfysioterapiassa pyritään löytämään syitä ongelmien syntymiseen, lievittämään oireilua sekä antamaan asiakkaalle ohjeet oireiden ennaltaehkäisyyn tulevaisuudessa. Menetelminä tuki- ja liikuntaelinfysioterapiassa käytetään mm. terapeuttinen harjoittelu, teippaukset, fysikaalinen ja manuaalinen terapia sekä painokevennetty harjoittelu.

Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapeutti on terveydenhuollon ammattilainen, joka on erikoistunut raskausajan ja synnytyksen jälkeisen ajan hyvinvoinnin tukemiseen. Suomen äitiysfysioterapeutit ry ylläpitää listaa äitiysfysioterapian ammattilaisista (www.aitiysfysioterapia.fi/aitiysfysioterapeutit).

Äitiysfysioterapialla tuetaan äidin kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen. Raskaus ja synnytys altistavat lantion ja keskivartalon lihakset ja sidekudokset venymiselle, mikä voi ilmetä esimerkiksi suorien vatsalihasten erkaumana. Erkauma heikentää vatsanseinämän normaalia toimintaa ja sillä on yhteys alaselän ja lantion alueen kiputiloihin sekä lantionpohjan toimintahäiriöihin kuten virtsankarkailuun. Äitiysfysioterapian tavoitteena on auttaa äitejä palautumaan synnytyksestä, vahvistamaan lantionpohjan ja keskivartalon lihaksia sekä löytää sopivat liikuntamuodot.

Äitiysfysioterapia voi sisältää esimerkiksi:

• ohjausta raskausajan liikuntaan ja harjoitteluun
  • ohjausta synnytyksestä palautumiseen ja liikunnan aloittamiseen synnytyksen jälkeen
  • kivunhoitoa ja ennaltaehkäisyä
  • kuntoutusta suorien vatsalihasten erkaumaan
  • lantionpohjan toimintahäiriöiden hoitoa
  • ergonomiaohjausta vauva-arkeen
  • arpikudoksen käsittelyä (sektio ja episiotomia)

Jotta fysioterapiasta olisi sinulle eniten hyötyä, kannattaa ensimmäisen käynnin jälkeen varata ainakin yksi kontrolliaika. Fysioterapiajakson pituus on yksilöllinen, mutta usein jo kolmen fysioterapiakäynnin aikana voidaan havaita selkeää edistymistä.

Arpikudoskäsittely on tärkeä osa äitiysfysioterapeutin työtä ja ammattitaitoa. Esimerkiksi kiristävä sektioarpi saattaa vaikuttaa keskivartalon ja sitä kautta koko kehon toimintaan. Arpikudos tuleekin aina käsitellä pehmeäksi ja toimivaksi. Koskaan ei ole liian myöhäistä tulla tarkistuttamaan omaa arpea, oli se sitten missä tahansa.

Fysioterapeuttinen jälkitarkastus:
Fysioterapeuttinen jälkitarkastus täydentää lääkärin tai terveydenhoitajan tekemää jälkitarkastusta ja tuo asiakkaalle lisätietoa oman kehon tilasta ja toiminnasta. Käynti on kestoltaan 90 minuuttia ja sisältää alkuhaastattelun, tutkimusta, ohjausta ja neuvontaa.

Käynnin aikana tutkitaan keskivartalon toiminnallisuutta, tarkistetaan suorien vatsalihasten erkauma ja lantionpohjan toiminta. Asiakkaan luvalla voidaan tehdä myös sisätutkimus, joka antaa luotettavasti tietoa lantionpohjan lihasten supistusvoimasta ja -suunnasta sekä mahdollisista kireyksistä. Fysioterapeuttisessa jälkitarkastuksessa voidaan tarvittaessa myös lievittää kipuja manuaalisin käsittelyin ja tehdä arpikäsittelyä kiristävään sektio- tai episiotomia-arpeen. Lisäksi saat ohjausta ja neuvontaa vauva-arkeen sekä palautumistasi parhaiten edistävät kotiharjoitteet.

Milloin fysioterapeuttiseen jälkitarkastukseen?

Fysioterapeuttiseen jälkitarkastukseen voit tulla heti, kun se tuntuu itsellesi ajankohtaiselta. Mitään erityisiä oireita ei tarvitse olla. Fysioterapeuttinen jälkitarkastus ei sulje pois lääkärin tai terveydenhoitajan tekemää jälkitarkastusta vaan täydentää sitä tuomalla lisätietoa oman kehon tilasta ja toiminnasta.

Fysioterapeuttisessa jälkitarkastuksessa alkuhaastattelulla kartoitetaan tilannetta raskauden ja synnytyksen ajalta. Lisäksi tutkitaan kehon toimintaa kokonaisvaltaisesti. Oleellisessa asemassa ovat vatsalihasten erkauman sekä lantionpohjan tutkiminen. Jälkivuodon loppumista on hyvä odottaa ennen fysioterapeuttista jälkitarkastusta, mikäli haluat, että käynnillä tehdään sisätutkimus.

Vastaanotolle ovat myös vauvat aina tervetulleita! Fysioterapeuttinen jälkitarkastus sisältää paljon asiaa. Asioiden sisäistäminen voi olla helpompaa, mikäli tilanne on rauhallinen ja äidillä on mahdollisuus keskittyä rauhassa itse käynnin sisältöön.

Lantionpohjan fysioterapia, vain naisille:
Lantionpohja on tärkeä osa kehon tukirakennetta. Se kannattelee lantion elimiä ja vaikuttaa ryhtiin. Esimerkiksi raskaus, synnytys, hormonaaliset muutokset ja vaihdevuodet voivat aiheuttaa häiriöitä lantionpohjan optimaaliseen toimintaan. Toimintahäiriöitä ovat mm. virtsankarkailu, ulosteen- ja/tai ilmankarkailu, virtsaamis- ja ulostamisvaikeus, laskeumat sekä yhdyntäkivut.

Lantionpohjan lihasten toimintaa arvioidaan fysioterapiassa alkuhaastattelun, erilaisten testien ja asiakkaan luvalla manuaalisen palpaation avulla.

Lantionpohjan toimintaan vaikuttaa keskeisesti ryhti ja hengitys sekä lantion alueen ja keskivartalon hallinta. Lantionpohjan fysioterapiassa asiakas nähdään kokonaisuutena ja hoitosuunnitelma laaditaan aina yksilöllisesti.

Ohjattu harjoittelu auttaa lantionpohjan lihasten tunnistamisessa. Lantionpohjan lihasten harjoittelusta hyötyvät kaikenikäiset naiset.

Raskausajan- ja synnytyksen jälkeinen hieronta:
Raskausajan- ja synnytyksen jälkeinen hieronta on hemmottelevaa ja asiantuntevaa erikoishoitoa äideille. Se vapauttaa kehon kireyksiä ja kiputiloja, parantaa verenkiertoa ja vähentää raajojen turvotusta sekä stressiä. Raskaushieronnassa äiti tuetaan tyynyjen avulla miellyttäviin ja turvallisiin asentoihin. Hieronta on lempeää ja kehoa kuuntelevaa. Raskaushieronta sopii hyvin myös juuri synnyttäneille.

60 min hieronta sisältää äidin toivomien ongelma-alueiden käsittelyä kylkimakuulla ja/tai puoli-istuvassa asennossa. 90 min hieronta sisältää kehon kokonaisvaltaisen hieronnan päästä varpaisiin asiakkaan ongelma-alueet huomioiden. Raskausviikon 38 jälkeen voidaan hieronnan yhteydessä myös lempeästi hoitaa synnytystä stimuloivia akupisteitä. Varaa aika rentouttavaan raskausajan- tai synnytyksen jälkeiseen hierontaan!
VINKKI: Erinomainen lahjaidea vauvakutsuille! Kysy lahjakorttia!

Purentalihasten käsittely

Purentalihasten käsittelyssä hoito kohdistuu niska- ja hartiaseudun, rintakehän, pään, kaulan ja kasvojen alueen lihaksiin ja kudoksiin, joita käydään läpi erilaisten hieronta- ja venytysotteiden sekä tarvittaessa mobilisoinnin avulla. Hoidon aikana kiinnitetään huomiota myös asiakkaan ryhtiin ja hengitystapaan. Pinnallinen hengitys aiheuttaa lihasjännitystä kaulan ja niska-hartiaseudun alueella ja lisää stressihormonien määrää kehossa. Purentalihasten kireys saattaa olla pääasiallinen syy esim. migreeniin ja niska- tai päänsärkyyn. Toisinaan myös lantionalueen ongelmilla ja purentavaivoilla on yhteys. Hoitosuunnitelma laaditaan aina yksilöllisesti asiakkaan kanssa.

Hoito soveltuu purentakiskoja käyttäville, narskuttajille ja puhetyöntekijöille. Voit hyötyä hoidosta myös, jos sinulla on niska-hartiaseudun kireyksiä, huimausta, päänsärkyä/migreeniä, stressiä, palan tunne kurkussa, korvakipua tai tinnitusta.

HIERONTA

Klassinen hieronta:

Hieronta käytetään hoitokeinona lihasjännitysten lievittämiseen ja rentoutumiseen. Hieronnassa muokataan lihasta sivelyin, hankauksin, puserteluin, paineluin, ravisteluin ja taputuksin. Hoito tehdään asiakkaan tarpeiden mukaan. Hieronnan voimakkuus säädellään asiakkaan tuntemusten mukaan. Hieronta saa tuntua, mutta ei tehdä kipeää. Hieronnassa riisutaan hoidettava alue, alusvaatteet saavat jäädä ylle. Hoidon aikana olet pyyhkeillä peiteltynä ja paljaana on vain käsiteltävä alue.

Urheiluhieronta:

Urheiluhieronta perustuu klassiseen hierontaan ja sopii niin työikäiselle, ikääntyneelle, kuin urheilijallekin. Urheiluhieronnassa otteet ovat monipuolisempia ja lihasta käsitellään myös poikittaisin ottein. Urheilijoiden hoidossa huomioidaan myös hieronnassa vaikuttavuuden tarve suhteessa urheilijan harjoitus- ja kilpaohjelmiin.

Intialainen päähieronta:
Hoidon aikana käsitellään hartiat, niska ja pään alue mukaan lukien kasvot ja korvalehdet. Hieronta soveltuu erinomaisesti mm. stressin ja jännityspäänsäryn hoitoon ja sillä voidaan helpottaa myös esimerkiksi migreeniä ja unihäiriöitä. Se on myös ihana hemmotteluhoito.

Hieronnan esteet:

Infektiot (kuume tai flunssa), laskimotukokset, pahanlaatuiset kasvaimet, spastiset halvaukset, ihotaudit, tuoreet vammat, suurentuneet imurauhaset, tyrä, raskauden ensimmäinen kolmannes.

Kinesioteippaus:

Kinesioteippauksen ideana on tukemisen sijaan stimuloida, ohjata ja tukea normaaleja kehon liikemalleja. Sopii hyvin yhteen hieronnan kanssa, jolloin lihakset ovat rennot, tällöin niitä voidaan ohjata oikeaan suuntaan. Hinnoitus määräytyy teipattavan alueen mukaan.