Puhelinnumero

040 823 7738

Sähköposti osoite

hierontafysiokatja@gmail.com

Avoinna

Ma-Su: 8.00-21.00

Hyvä fysioterapeutti

Minkälainen on hyvä fysioterapeutti? Hyvä fysioterapeutti löytää nopeammin syyt kipuihin tai ongelmiin. Hyvällä fysioterapeutilla on tietenkin asianmukaiset koulutukset. Tämäkään ei riitä vaan tulee olla aidosti kiinnostunut asiasta ja aiheesta. Tämä vaatii paljon työtä myös vapaa-ajalla, tulee lukea tutkimuksia ja alan kirjoja. Hyvällä fysioterapeutilla on kyky ajatella niin sanotusti laatikon ulkopuolelta. Monialainen työkokemus alalta auttaa myös ymmärtämään asiakkaan ongelmia. Hyvä fysioterapeutti kuuntelee ja ymmärtää asiakasta, asettuu asiakkaan asemaan. Huomioiden asiakkaan arjen kuormituksen.

Minkälainen on laadukasta fysioterapiaa?

Yrittäjänä mietin usein sitä mikä tekee palveluistani laadukasta. Palvelun laadun mittaaminen on haastavaa, kun kyseessä on ihminen. Fysioterapeuttina pyrin joka terapia kerralla perehtymään asiakkaan asioihin ottaen vähän erilaisen näkökulman. Palvelun laadun mittaaminen voi olla polven post operatiivisessa kuntoutuksessa esimerkiksi nivelten liikkuvuuden mittaaminen ja tätä kautta mitataan fysioterapian vaikuttavuutta. Kyselen asiakkaalta paljon fysioterapian vaikuttavuudesta, kuinka asiakas kokee fysioterapian vaikuttaneen hänen ongelmiinsa/arkeensa. Pyrin fysioterapeuttina myös aistimaan asiakkaasta jokaisen liikkeen ja eleen. Jokainen ihminen kokee palvelut erillä tavalla. Palveluiden laatuun vaikuttaa myös suuresti ihmisen persoona. Palautteen antaminen ammattilaiselle on siis ensiarvoisen tärkeää.

Vastaanotolla on käynyt asiakkaita, jotka ovat kulkeneet OMT- fysioterapiassa, osteopatiassa, pt-palveluissa ja vaikka missä, mutta eivät ole saaneet haluttua apua. Kuitenkin olen pystynyt auttamaan asiakasta omalla ammattitaidolla, perus fysioterapialla, ilman pitkää koulutusta. Tiedän myös, että esimerkiksi tämä kyseinen OMT-fysioterapeutti on alansa huippuja. Asiakkaan kanssa kemiat eivät vain kohdanneet, kaikkien kanssa ei vaan kohtaa. Ja tiedän, asiakas kokee omalla tavallaan jokaisen käynnin. Siksi onkin tärkeää ammattilaisena, että on 100% mukana asiakkaan kohtaamisessa. 

Suomen fysioterapeutit ry:n yrittäjäpäivillä puhuttiin myynnistä. Koomikko Niko Kivelä oli puhumassa omalla hauskalla tavallaan. Mieleen jäi kuinka hän sanoi oman työnsä olevan koomikkona jatkuvaa myymistä lause lauseelta. Jos lause ei myynyt ihmiset eivät nauraneet, taasen jos lause myi ihmiset nauroivat. Yksinkertaista.  

Fysioterapiassa myyminen on samankaltaista, myydään seuraavaa kertaa tai myydään sukulaisille, jotka tarvitsevat fysioterapiaa. Toisaalta myydään lause lauseelta asiakkaalle harjoitteita, liikkumista, ajatuksia muuttamaan liikkumista liikkumistapoja omasta arjesta. Vaikka fysioterapia olisikin laadukasta sen 45min, se ei muuta asiakkaan olotilaa ensi viikkoon vaan harjoitteiden pitää tulla käytäntöön juurikin sinne arjen tasolle. 

Pöytälaatikosta annetut valmiit harjoitteet, eivät ole laadukasta fysioterapiaa. Myöskään pikaisesti annetut harjoitteet eivät ole laadukasta fysioterapiaa. Hyvä fysioterapia perustuu siis moneen asiaan: persoonaan, motivaatioon, asiakkaan arkeen, asiakkaan kuormitukseen ja moneen moneen muuhun asiaan. Siksi kyselemme “tyhmiä” fysioterapiassa, siksi käännämme joka ikisen kiven, jotta saisimme vihjeen millä asiakas motivoituu. Siksi myöskään ensimmäisellä kerralla emme välttämättä löydä perimmäistä syytä oireille.

Ihanaa ja liikunnan täyteistä viikonloppua sinulle!

Toivottelee, Katja